Ritme

Steinerpedagogie en ritme

De mens maakt deel uit van een groter geheel, dat bestaat uit zowel de natuurlijke als de geestelijke wereld. We versterken de verbinding van die twee werelden door kinderen wakker te maken voor de ritmes en de harmonieën van de natuur.

Het ritme van de natuur

In onze school werken we met het ritme van het jaar en de seizoenen. De kleuters gaan wekelijks wandelen op de vestingen rond onze school. Ook de lagere schoolkinderen trekken vaak naar buiten en werken in de moestuin. Zo zien ze de natuur onder hun handen veranderen.
In iedere klas vind je een sfeervolle seizoenstafel of een inspirerende bordtekening.
De veranderende taferelen hierop verbinden de kinderen met de wereld om hen heen. Ze kijken telkens uit naar de komende periode, met haar gekende feesten, gebruiken, verhalen en liederen.

Ritme in de weekindeling

In de kleuterklas heeft elke dag zijn vaste activiteit: samen soep of brood maken, schilderen, handwerk… De dag biedt houvast met duidelijk omschreven momenten voor spelen, eten en rusten. Doordat het dagritme steeds terugkeert, krijgen de kinderen een gevoel van veiligheid en voorspelbaarheid.
Ritme en regelmaat, daar groeien kinderen van.
Ook in de lagere school lopen de dagen volgens hun vast stramien: een handdruk van de juf of meester, samen musiceren en daarna aan het werk tijdens het periode-onderwijs. In de namiddag komen de meer fysieke vakken: sport, handwerk, techniek en schilderen. We streven tijdens de lessen naar een evenwicht tussen rust en beweging.

Vorige
Vorige

Vonk

Volgende
Volgende

Kunstzinnig