KUNSTZINNIG

Het belang van kunstzinnige vakken

Onze pedagogie streeft naar de ontwikkeling van ‘de hele mens’. We richten ons dus niet alleen op kennis, maar ook op het ontwikkelen van sociale, emotionele, geestelijke en artistieke capaciteiten.

Daarom hechten we belang aan schilderen, tekenen, muziek, handwerk en toneel. De leerlingen leren boetseren, blokfluit spelen, schilderen, borduren… In elk van deze vakken kunnen de leerlingen hun eigen creativiteit verder ontplooien.

Kunstzinnige verwerking van de leerstof

Kunst moet niet altijd een apart leergebied zijn. De schoonheid ontdekken in Nederlands en wiskunde kan net voor diepere verwerking van de leerstof zorgen.

In de lagere school wordt de leerstof in blanco schriften vastgelegd. Daarbij letten we reeds van in de eerste klas op schoonheid en harmonie. Er wordt gedacht over bladschikking, kleurgebruik, handschrift, een geschikte tekening.
Doordat elk kind anders is, levert deze manier van werken ook telkens een heel persoonlijk resultaat op.

Zinvolle creaties

De kinderen knutselen eenvoudige dingen, vooral met natuurlijke materialen. We hechten belang aan de zin van een gemaakt werk. De voorkeur gaat uit naar functionele knutsels. Zo zijn er bijvoorbeeld vetbollen en pindakettingen voor de vogels, een handzeep, een eigen springtouw, een zelfgebreide wollen muts...
Dikwijls maken we attributen voor de jaarfeesten, bijvoorbeeld de lampion voor Sint-Maarten, kaarsen voor Lichtmis, bloemenkransen voor Sint-Jan.

Vorige
Vorige

Ritme

Volgende
Volgende

Bewust