Pedagogie Peuters en KLeuterS

De wereld is goed.

Peuterhuis

In onze peuterklasjes ontvangen wij kinderen van 2,5 tot 4 jaar. Het kan dus gebeuren dat uw kind halverwege het schooljaar (na zijn/haar 4de verjaardag) de overstap maakt naar de kleuterklas.

Deze jongste kinderen komen aan in een geborgen sfeer waar veel belang wordt gehecht aan ritme, regelmaat en structuur. Dit vormt de ideale basis voor vertrouwen en houvast bij het jonge kind.

Ontdekken

Het kleine kind ontdekt de wereld via de zintuigen. Dit stimuleren we door het kind natuurlijke materialen aan te bieden. Die zijn nog doortrokken van warmte en leven. Het speelgoed waar ze mee spelen, is uitnodigend en laat de ruimte voor de eigen ontluikende fantasie.

Het buitenspel heeft een vaste plaats in het weekrooster. Het kind kan er experimenteren met stenen, takken, water, zand …

Ritme en herhaling

De peuter-en kleuterklassen bieden een huiselijke, warme plek waar jonge kinderen zich geborgen en veilig voelen. Alles gebeurt immers in die klassen: spelen, eten, rusten …

Ritme en herhaling zijn zowel bij peuters als bij kleuters belangrijke elementen. Die zorgen voor een veilig gevoel en houvast. Inspanning en ontspanning wisselen elkaar af als in- en uitademen. Het kind ademt mee met het gebeuren.

Het jaarritme wordt bepaald door de seizoenen en de jaarfeesten waar wij bewust naartoe leven.

Kleuterhuis

Een kind tussen 4 en 6 jaar ervaart dat de wereld goed is. Het leert de wereld, waar hij vol overgave in leeft, al spelend en doende kennen.

Kleuters zitten 2 à 3 jaar in dezelfde klas met hun vertrouwde leerkracht. Fantasie komt sterk aan bod, sociale en motorische vaardigheden worden geoefend. De kringmomenten bestaan uit verhalen, vingerversjes en arbeidsspelen.

Of de overgang naar de 1ste klas kan worden gemaakt, wordt bekeken met het schoolrijpheidsonderzoek. Eventueel kan uw kind genieten van een extra koningsjaar in de kleuterklas.